| Author |
Topic  |
|
|
Varja
Medlem
Sweden
52 Posts |
Posted - 13 Sep 2004 : 09:57:29
|
Med alla dessa underbart kunniga musiker på plats undrar jag om det månne finns någon som kan hjälpa mig? Jag köpte mig en liten (fyra hål) benflöjt i Visby under medeltidsveckan. Jag stod länge och provade ut den med allra vackrast klang... ja åtminstone i mina öron. Jag har spelat på den av och till men nu på sistone så tappar den ljudet! Man får trixa för att över huvud taget få ljud i den och så var det inte alls strax efter att jag köpt den. Jag har försökt blåsa rent den på slem men det verkar inte vara det som är problemet så jag misstänker att det är något omhändertagande av flöjten jag missat! Vad ska jag göra? Den är ju fylld med vax upptill... måste "blåshålet" formas till på nytt kanske?
|
|
|
Vix Hq
Moderator
Sweden
1176 Posts |
Posted - 13 Sep 2004 : 22:07:44
|
Jag är absolut ingen expert på benflöjter, dock har jag tillverkat en hel del keramik"flöjter" och vet att det är viktigt att luftströmmen träffar "avfasningen i det andra hålet" på rätt sätt (jag vet att det finns en fin teknisk benämning för delarna, men tyvärr inte vad det är ) för att det ska bli ljud.
Eftersom blåshålet är format i vax finns ju möjligheten att det har blivit missformat (om flöjten t ex har legat på ett varmt ställe) så luftströmmen missar avfasningen. Jag tycker att det låter mycket troligt att din "diagnos" stämmer, att blåshålet kanske behövs formas om.
Hur du ska gå till väga lämnar jag dock åt de riktiga experterna att ge råd om, för jag litar inte tillräckligt mycket på mina kunskaper här...även om jag har varit och petat på vaxet i min egen benflöjt.
Lycka till!
/Vix.
|
 |
|
|
Emoni
Medlem
Sweden
182 Posts |
Posted - 13 Sep 2004 : 22:22:31
|
Jag skulle nog ta kontakt med den som sålt flöjten till dig. Han har säkert råkat ut för något liknande och vet hur det ska rättas till. Är det Börs Anders du köpt flöjten av? Kontaktinfo till honom finner du här http://www.borsljudet.com |
 |
|
|
Varja
Medlem
Sweden
52 Posts |
Posted - 14 Sep 2004 : 08:08:30
|
| Nej det var tyvärr inte Börs-Anders den här gången... Vet inte vad de hette men de sålde benflöjter, "sälg"flöjter och en del smide bland annat. De stod utmed ringmuren mot havet och hade ryggen åt Gotlandsänget. Det kanske rent av är någon här som vet vem det är eller så? |
 |
|
|
gilyana
Avancerad medlem
Sweden
253 Posts |
Posted - 14 Sep 2004 : 18:12:00
|
| har du kollat så att inte bivaxet har åkt för långt in eller att det har gått hål på vaxet. |
 |
|
|
Varja
Medlem
Sweden
52 Posts |
Posted - 17 Sep 2004 : 09:50:45
|
| Vaxet verkar hålla formen fint men just gången från blåshål till "det andra hålet" tycker jag ser annorlunda ut. Jag vet bara inte riktigt hur den ska se ut för att vara korrekt. |
 |
|
|
Vix Hq
Moderator
Sweden
1176 Posts |
Posted - 19 Sep 2004 : 18:41:42
|
Om du tittar in i blåshålet så ska det leda rakt fram mot avfasningen så att luftströmmen bryts mot den när du blåser...det här är svårt att förklara med ord...
När jag gjorde keramikflöjter så använde jag mig av en sådan där platt trästicka (typ smal glasspinne) som man får på t ex McDonalds att röra om i kaffet med. Stack jag in den i blåshålet helt vågrätt så skulle spetsen precis komma i jämnhöjd med avfasningen. Jag testade detta alldeles nyss på min benflöjt och det stämde på den också.
Om man tittar in genom blåshålet så ska avfasningen synas mitt i, om man tittar helt rakt.
/Vix.
|
 |
|
|
Martina
Moderator
1269 Posts |
Posted - 19 Sep 2004 : 22:00:05
|
Vill egentligen inte uttala mig i frågan eftersom min benflöjt blev så kass, men på Bäckedal justerade vi ljudet som Vix säger fast med en upphettad ståltråd. Blir det fel kan man kladda i nytt vax och börja om från början. Min behöll ljudet i ungefär en kvart i taget, och då lät den ändå bara mest pip och tut.
/Martina |
 |
|
|
Varja
Medlem
Sweden
52 Posts |
Posted - 20 Sep 2004 : 08:17:25
|
Martina: Den beskrivningen låter precis som min flöjt blivit nu! Fast en kvart är i och för sig att ta i... När den snabbt försämrades var det kanske fem minuter jag kunde spela men nu går det ju inte alls...
Vix Hq: tack! Jag ska kolla direkt ikväll om det ser ut på det viset eller ej! |
 |
|
|
Angus Maciomhair
Moderator
Sweden
1710 Posts |
Posted - 20 Sep 2004 : 20:18:06
|
IIRC så ska väl bredden av blåshålet vid den "inre kanten" (dvs. den som ej kommer i kontakt med läpparna) motsvara bredden av avfasningen och bli bredare ut mot den "yttre kanten" där man har munnen. Dvs. om man ställer flöjten på högkant med munstycket mot bordet ser ser öppningen ut så här: / \ Allt för att få in så mycket luft som möjligt i instrumentet. En del "pip & gnäll" kommer av att man inte fyller instrumentet tillräckligt med luft. Tyvärr muterade min benflöjt efter den senaste städningen och jag kan inte hitta den sedan den fick fötter. /Angus |
 |
|
|
Vix Hq
Moderator
Sweden
1176 Posts |
Posted - 20 Sep 2004 : 23:50:45
|
quote: Originally posted by Angus Maciomhair
Tyvärr muterade min benflöjt efter den senaste städningen och jag kan inte hitta den sedan den fick fötter. /Angus
Arrrgh! Night of the Living Dead - the Revenge of the Benflöjt Strikes Back!
Sorry, kunde inte låta bli...
/Vix, som borde sova. |
 |
|
| |
Topic  |
|