Historiska världars forum
Historiska världars forum
Home | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
 All Forums
 Utrustning
 Kläder och textila hantverk
 Den såkaldte Sct. Birgittas "coif"
 New Topic  Reply to Topic
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

camilla
Avancerad medlem

Denmark
210 Posts

Posted - 06 Jun 2008 :  12:36:36  Show Profile  Reply with Quote
Hej alle,
Nu er min artikel “The Cap of St. Birgitta” netop udkommet i Medieval Clothing and Textiles vol. 4.
Artiklen har jeg skrevet i samarbejde med den belgiske arkæolog Isis Sturtewagen. Der findes i Uden Klostret i Nederlandene bevaret en lille lærredshue/hætte, der er attribueret til den Hellige Birgitta og artiklen omhandler denne såkaldte “coif” for den Hellige Birgitta (1303-1373). Der har været en del diskussion tidligere hvorvidt denne overhovedet var en kvindehue og der har været rejst spørgsmål om konserveringen og om arrangementet af den lille hue (hvordan den skulle bæres). Vi har gjort nye undersøgelser af huen og er kommet frem til flere ting, bland andet mener vi at der er tale om en kvindehue ud fra placeringen af bindebåndene, som vi ikke mener skal bindes under hagen, men derimod da de peger bagud har været bundet bagover i nakken og op om issen. Vi mener heller ikke der er noget belæg for at huen skal kaldes en “coif” som Andersson & Franzén oprindeligt kom frem til da de skrev om huen i 1970'erne, deres argument var at en sådan hue hed coif, og da sådanne nævnes yderst sjældent (og aldrig i Norden) i forbindelse med kvinder, så kunne der være tvivl om hvorvidt det var en kvindehue, eller også havde den i stedet været båret som nathue eller under en hoveddug. Vi viser med eksempler fra skriftlige kilder at huer var en vanlig del af kvinders hovedbeklædning i slutningen af 1200-tallet og frem til ind i 1300-tallet, ikke bare under hoveddug men også som selvstændig hovedbeklædning der kan ses som altertativ til dug. Vi fandt at middelalderens kvinder bestemt bar lærredshuer, men at de bare ikke kaldte dem “coif”. Vi har desuden lavede nye analyser af selve huen og fandt nye oplysninger, blandt andet at bindebåndet ikke er fæstnet til huen nederst i begge sider – derimod følger båndet huen hele vejen rundt og udgør dermed både huens forkant og båndet. Vi fandt ud af at trådtætheden er forskellig i denne fremkant/bånd fra huen og at de altså ikke kommer fra samme stykke stof, som det hedder i rapporten. Vi kom også frem til at båndet peger bagud og altså ikke kan have været knyttet under hagen. Vi har sammen med artiklen lavet en fuld mønsterbeskrivelse af huen, hvilket har manglet i tidligere publikationer. I samarbejde med den engelske broderihistoriker Alex Lester har jeg analyseret selve boderiet som også har manglet i tidligere publikationer, samt lavet en udførlig anvisning til fremstilling af broderiet.

Håber nogen af jer vil finde det interessant og har lyst til at læse den. Hvis I har spørgsmål besvarer jeg meget gerne og hvis nogen orker tager jeg gerne imod feedback og kritik.

/Camilla

Renika
Medlem

Sweden
120 Posts

Posted - 08 Jun 2008 :  21:25:12  Show Profile  Reply with Quote
Ahh! Har skummat lite och väntar nu ivrigt på mitt ex av boken! Åsa har redan sytt upp hättan i olika storlekar och provat, och den är fantastiskt bra, både för sig själv och att bära under dokhätta och liknande. Ska börja sy själv å det snaraste.

Go to Top of Page

camilla
Avancerad medlem

Denmark
210 Posts

Posted - 09 Jun 2008 :  12:24:12  Show Profile  Reply with Quote
Jeg glæder mig til at se de færdige huer, jeg håber I poster dem her, så man kan se :-)

Go to Top of Page

Martina
Moderator

1254 Posts

Posted - 09 Jun 2008 :  14:26:58  Show Profile  Send Martina an ICQ Message  Reply with Quote
Det här var jätteroligt att läsa, eftersom jag bara de senaste dagarna funderat jättemycket på vad man har under doket! Vanligtvis har jag en klut på mig som jag nålar fast doket i, men det känns inte helt rätt. På många bilder kan man se att det finns ett tygstycke under doket i pannan (t.ex. här)som inte alls känns som ett jättehaklin virat en massa varv runt huvudet.
Jag skall absolut testa den här varianten!

/Martina

Go to Top of Page

Renika
Medlem

Sweden
120 Posts

Posted - 09 Jun 2008 :  21:21:20  Show Profile  Reply with Quote
Åsa har testat med sin franska hätta och säger att det sitter suveränt bra. Mycket stadigare än kluten som vi båda kört med tidigare.

Go to Top of Page

Åsa vävare
Avancerad medlem

Sweden
200 Posts

Posted - 09 Jun 2008 :  21:29:36  Show Profile  Visit Åsa vävare's Homepage  Reply with Quote
Jo hättan sitter bra och stadigt. Men den såg lite väl badmösseaktig ut. Efter att ha konsulterat Camilla så ser jag att proportionerna på hättan blev fel när jag gjorde den lite större. Jag ska göra ett nytt försök. Under tiden kan ni se på mitt första försök utan mitt huvud i den. Tyget är ett ganska tungt linne från en gammal linneduk, vackert mönstrat men kanske inte så HK.

Hättan bakifrån
Hättan från sidan

Hoppas på att nästa försök sitter så bra att jag kan visa den på huvudet.

Go to Top of Page

heel
Medlem

Denmark
140 Posts

Posted - 10 Jun 2008 :  20:01:14  Show Profile  Reply with Quote
Arj den ser lækker ud den hætte...

Hvordan får man nemmest fat på den bog?

Go to Top of Page

camilla
Avancerad medlem

Denmark
210 Posts

Posted - 10 Jun 2008 :  20:12:05  Show Profile  Reply with Quote
Åsa - jeg synes den ser rigtigt godt ud. husk også at beregne lidt ekstra bredde til midtersømmen - i originalen er den mellem 1 og 1,8 cm i mellemrummet, om man gør et mindre mellemrum skal man tilføje lidt ekstra stof. Jeg kan rigtigt godt løsningen med båndet langs kanten - det ser godt ud :-)
Heel den kan købes på handelsgillet eller fra amazon.co.uk hvis du er i DK vil jeg anbefale dig at købe den fra Amazon, da forsendelse fra Sverige til Danmark er virkeligt kostbart og det er billigere at få sendt fra England.

Go to Top of Page

Linda Kjell
Medlem

45 Posts

Posted - 10 Jun 2008 :  20:43:47  Show Profile  Reply with Quote
Heel>> Prata med mig så ordnar vi något.

Åsa>> Snyggt, även fast det känns lite oheligt att slakta gamla fina linnedukar

Go to Top of Page

Åsa vävare
Avancerad medlem

Sweden
200 Posts

Posted - 10 Jun 2008 :  21:20:18  Show Profile  Visit Åsa vävare's Homepage  Reply with Quote
Duken var lagad redan av min farmor. Och sedan trasig och sliten. Då är det en "kulturgärning" att ta vara på de delar som är hela!

Go to Top of Page

Åsa vävare
Avancerad medlem

Sweden
200 Posts

Posted - 27 Jun 2008 :  21:32:03  Show Profile  Visit Åsa vävare's Homepage  Reply with Quote
Jag har nu gått vidare med Birgittas huva.

För något år sedan försökte jag mig på den här huvan. Men den gången gav jag upp delvis på grund av tidsbrist och jag testade inte idén att knytbanden kunde gå bakåt, inte ner runt hakan. Däremot snodde jag ihop en mer "konventionell" linnehuva för att få undan håret och ha något att sätta fast yllehättan i - och knöt bakåt! Den har däremot inte fungerat särskilt bra och man kan absolut inte ta av sig yllehättan!

När nu Camillas artikel kom tog jag fram mitt gamla material och gjorde ett nytt försök. Det första har ni sett på bild här ovan.

Efter det har jag haft mejlkontakter med Camilla eftersom jag inte rent praktiskt kunde få huvan att sitta så som hon säger att den ska bäras - med sprundet utböjt för att bilda nacke. Efter att har ritat, funderat och sytt diverse provhuvor undrar jag om det ändå inte kan vara så att den bärs hopdragen i nacken.

I Camillas artikel finns både bilder på orginalhuvan, ritningar och Camilla har hittat jättefina bilder som visar det sätt hon föreslår att huvan ska bäras.

Mina funderingar blev såpass långa att jag gör det som ett pdf som den som vill läsa kan hämta HÄR
Det vore kul om någon orkade ta sig igenom det och fundera vidare på mina funderingar.

Obs: jag har lagt upp ett nytt pdf med ett tillägg.

Edited by - Åsa vävare on 29 Jun 2008 19:34:42
Go to Top of Page

camilla
Avancerad medlem

Denmark
210 Posts

Posted - 28 Jun 2008 :  15:08:53  Show Profile  Reply with Quote
Hmm jeg forstår stadig ikke det meget forskellige slutresultat - på vores kopier havde splitten intet som helst med størrelsen på huen eller hvor nem eller svær den var at få over hovedet. På vores danner splitten en helt vanret nakkestykke, placeret nedenunder hovedet på nakken, huens plisséer danner en art pose til håret, og set bagfra ser huen helt pæreformet ud. Jeg forstår ikke hvordan den kan komme til at blive så anderledes, og har svært ved at forklare bedre hvordan det skal gøres :-( Jeg må prøve at lave en kopi igen, så kan dt være jeg kan greje hvad det er du er kommet frem til. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvordan splitten kan komme til at være sammentrukket, ej heller hvordan målene for ansigtets omkreds kan lægges sammen med størrelsen på splitten - de to mål tilsammen udgør ikke et samlet fælles mål omkring hovedet omkreds - det ene mål er et vandret mål, det andet lodret og måler kredsen omkring ansigtesovalen. Jeg undrer på om vi har fået forklaret symetoden jættedårlig siden den er så svær at følge :-(

Go to Top of Page

Åsa vävare
Avancerad medlem

Sweden
200 Posts

Posted - 29 Jun 2008 :  19:33:20  Show Profile  Visit Åsa vävare's Homepage  Reply with Quote
Det är på håret det hänger! Både utseende och mått.

Jag gjorde en håruppsättning (av en garnhärva) som skulle likna ett par flätor lagda i bredd mellan öronen bak i nacken. Om jag inte satte huvan så långt fram i pannan, utan mer så att hårfästet nästan syntes - då gick den över håruppsättningen ganska lätt. Och då blev det ett annat utseende på huvan. Men det var inte helt bekvämt att ha det så här under yllehättan.

Här finns bilder med och utan "hår". Det är alltså samma huva som ser så annorlunda ut beroende på håruppsättning och hur man sätter den på sig.

Jag ska fundera vidare på mina funderingar. Och experimentera med olika håruppsättnignar på ett huvud med eget långt hår. Ställer du upp med huvudet Renika?

Det intressanta med huvan är att den för vidare till hur man hade håret uppsatt etc.

En fråga: Hur är det på bilder - syns hårfästet eller inte?

Camilla: Du har förklarat på ett bra sätt och beskrivningen är inte "jættedårlig" men den är inte helt komplett.

Go to Top of Page

Renika
Medlem

Sweden
120 Posts

Posted - 30 Jun 2008 :  12:01:51  Show Profile  Reply with Quote
Mitt huvud står till ditt förfogande, alla gånger! jag tror också att mycket hänger på håret och hur man sätter upp det under huvan. Jag tror inte att jag sett hårfästet på några bilder alls... Men det är ju skönt om den inte behöver gå ner i pannan helt och hållet utan kan stanna vid just hårfästet. Måste sy en egen innan medeltidsveckan!

Go to Top of Page

camilla
Avancerad medlem

Denmark
210 Posts

Posted - 30 Jun 2008 :  16:11:54  Show Profile  Reply with Quote
Ja det var så interessant med håret! Vi havde slet ikke tænkt på at teste den på kort hår, så vi havde kun opfattet huen udfra hvordan den tog sig ud med langt opsat hår - det havde været værd at komplettere den med en notits om at man skal være opmærksom på håret under huen :-) hvad betyder hårfæstet? er det bare håret? de fleste af dem jeg har set med den type lærredshuer fra 1300-tallet har dækket hår, men der findes et par stykker hvor man ser lidt af pandehåret og lidt ved siderne, og der var et par stykker hvor man ser ørerne er udenfor huen!
Åsa - glæder mig til at se hvad du kommer frem til med yderligere forsøg :-)

Go to Top of Page

Vix Hq
Moderator

Sweden
1152 Posts

Posted - 30 Jun 2008 :  17:01:20  Show Profile  Reply with Quote
Hårfästet är det ställe där håret börjar på pannan - "pandehåret" som du skriver.

/Vix, som läser allt detta med stort intresse!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
Jump To:
Historiska världars forum © Historiska museet Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000