| Author |
Topic  |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 07 Aug 2008 : 23:15:44
|
Jag tänkte ta och kolla läget lite. Efter att ha haft vårt trevligt arr med Gnejron och MIA funderar vi på att ta konceptet steget längre.
Vi funderar på att ordna en Järnålder/vikinga träff på Genefornby kommande sommar.
En träff av Järnålder/vikinga intresserade för Järnålder/vikinga intresserade.
En träff för att utbyta erfarenheter, träna, slöjda, workshops, föreläsningar osv. Jag kan redan nu avslöja att Thorkild planerar att komma tillbaka nästa år. Målgruppen kommer således vara de Järnålder/vikinga grupper/personer som vill komma.
Gene kommer under dagen att vara öppet för allmänheten, vilket är ett måste. (Annars blir hyran så tokigt dyr) Då kan det finnas möjlighet att sälja hantverk och liknande för de som vill.
Just nu går tankarna runt ett event på ca 3 dagar. Varje dag skall ha ett antal workshops som man kan anmäla sig till. Under kvällarna blir det fritt samkväm i långhuset och sista kvällen kör vi ett gästabud. Eventuellt med mat som har tillagats under någon av dagens workshops.
Allt detta är just nu bara en idé. Innan vi börjar planera på allvar så tänkte jag passa på och kolla läget här.
Vad tycker ni om idén? Vilka är intresserade av att komma? Vilka är intresserade av att hålla i en workshop? Vad skulle ni önska fanns på eventet? Vilka workshops skulle ni vilja ha? Vilka föreläsare vill ni se? (Thorkild har sagt att han vill komma tillbaka.)
All återkoppling uppskattas.
|
|
|
Vendel
Veteran
637 Posts |
Posted - 08 Aug 2008 : 00:07:58
|
Vi missade ju tyvärr er grej i somras. Thorkil och hans gäng hade mycket gott att säga om Gene. Kanske kan vi dra ihop lite folk till nästa år.
/Ville, Uppsala Rus
|
 |
|
|
Max Gullberg
Avancerad medlem
Sweden
283 Posts |
Posted - 08 Aug 2008 : 06:55:43
|
Två saker.. För det första, är det verkligen så klokt att ha det under sommaren så det konkurrerar med alla marknader? För det andra, gille sista kvällen? Då kommer det bli slödrickande för alla chaffisarna, kör gillet näst sista kvällen så blir det lite fest även för dem..
|
 |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 08 Aug 2008 : 09:50:57
|
@ Vendel - Vore skitkul ifall ni vill komma upp. Ju fler desto roligare.
@ Max - Skälet till att vi väljer sommaren är att det är då Gene är öppet, samt så är det då Thorkild har semester och tid att komma. (Gäller de flesta) Att vi konkurrerar med marknader är inget att göra något åt. Gille andra kvällen låter som en god idé, det är noterat.
|
 |
|
|
William
Medlem
Sweden
23 Posts |
Posted - 08 Aug 2008 : 22:46:15
|
Låter förträffligt! Kan tänkas att det kommer en del folkvandrare från norra Öland om det blir verklighet ;)
|
 |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 08 Aug 2008 : 23:10:44
|
quote: Originally posted by William
Låter förträffligt! Kan tänkas att det kommer en del folkvandrare från norra Öland om det blir verklighet ;)
Ju fler som utrycker intresse, desto större chans att det blir verklighet.
Kan tillägga att jag har lagt ut tråden på Myarmoury också. Det har redan dykt upp ett antal PM från intresserade grupper runt om i Europa.
|
 |
|
|
Matti
Senior
Sweden
1415 Posts |
Posted - 10 Aug 2008 : 18:29:58
|
Skall fråga lite om det finns intresserade runt Gbg. Själv är jag intresserad av att dra på mig folkvandringsstasen och komma upp!
|
 |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 12 Aug 2008 : 10:43:43
|
Låter kanon Matti.
Jag skulle vilja ha återkoppling på dessa frågor:
Vilka är intresserade av att hålla i en workshop? Vad skulle ni önska fanns på eventet? Vilka workshops skulle ni vilja ha? Vilka föreläsare vill ni se?
|
 |
|
|
MatsNorlund
Medlem
Sweden
103 Posts |
Posted - 15 Aug 2008 : 19:42:25
|
Kolla av de norrländska träffarna, i år krockade er träff med Medeltidsdagarna i Luleå.
För en oinvigd, vad gör Thorkild? |
Edited by - MatsNorlund on 15 Aug 2008 19:43:13 |
 |
|
|
Vendel
Veteran
637 Posts |
Posted - 15 Aug 2008 : 19:47:12
|
Hjälmar...och en massa andra grejer. Mest vikingatida och folkvandringstida slaviska, ryska och skandinaviska grejer.
http://thorkil.ovh.org/main.htm
/Ville
|
 |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 15 Aug 2008 : 21:29:05
|
Träffen måste ligga innan den 14:e Juli, för efter det är vi uppbokade. Har ni förslag på datum så skriv dem.
|
 |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 11 Sep 2008 : 08:11:46
|
Nu har vi fått ett preleminärt datum. Helgen den 10-12 Juli. Vi kommer att börja jobba för ett event det datumet.
|
 |
|
|
saylo
Medlem
Sweden
52 Posts |
Posted - 23 Sep 2008 : 00:27:04
|
Planerar ni att alltid ha era event så de krockar med Arnljotspelen? Jag själv, och antagligen en handfull andra Östersundare skulle troligen vara intresserade av att vara med, men vi som är med i Arnljotspelen är och spelar teater på Frösön den helgen.
|
 |
|
|
Martin Wallgren
Veteran
Sweden
694 Posts |
Posted - 23 Sep 2008 : 08:21:12
|
Nja vi tar inte med d3et i beräkningarna! Man måste prioritera ibland. Vi är uppbokade nästan hela sommaren och har inte så mycket att välja på.
|
 |
|
| |
Topic  |
|