| Author |
Topic  |
|
|
Adam Norman
Medlem
Sweden
79 Posts |
Posted - 04 Jan 2009 : 14:52:14
|
(Detta har diskuterats lite löst tidigare, men inte i egen tråd. Mod får gärna flytta tråden om det är bättre)
Jag är på jakt efter referenser till doubleter med brynjeförstärkningar på armar/armhålor under från andra hälften av 1400-talet. Alltså doubleter som man ska bära tillsammans med annan rustning, för att täcka känsliga områden. Jag har sett nytillverkade varianter, och jag har (för länge sedan) sett målningar på män i sådana "rustningar", men dessa var mycket senare, 1500/1600 nånstans... Men jag har inte sett några bra referenser eller bevis på att det användes under rustningarna i slutet av 1400-talet. Är det någon där ute som sitter på bilder eller andra källor?
|
|
|
Djingis Khan
Veteran
841 Posts |
Posted - 05 Jan 2009 : 22:45:00
|
Det jag hört är att den medeltidssvenska termen fleckror syftar på sådana brynjeförstärkningar på vadderade vapentröjor, men jag kan tyvärr inte bekräfta det
|
 |
|
|
Adam Norman
Medlem
Sweden
79 Posts |
Posted - 06 Jan 2009 : 00:07:32
|
Jo, jag har hört det också. Jag hittade denna bild idag: http://www.wga.hu/art/m/moroni/port_gen.jpg men den ligger tyvärr fel i tid. På armourarchives forum finns de med, och kallar "voiders", men tyvärr har jag inte hittat en endaste originalbild där heller :(
|
 |
|
|
Jimmy Hoffa
Medlem
Sweden
53 Posts |
Posted - 06 Jan 2009 : 00:21:40
|
| Gå annars in på DHM (Deutsches Historisches Museum) och gå till till deras objektdatabank (http://www.dhm.de/datenbank/) för att söka på Ringpanzerärmel från 1400- talet så kommer du att få ett flertal träffar på bevarade voiders |
 |
|
|
Anders.Krondahl
Medlem
Sweden
84 Posts |
Posted - 06 Jan 2009 : 02:49:00
|
i boken Medieval Military Costume skriven av Gerry Embelton så nämns en text på sida 82 om en 1400tals (15th Century) doublet med brynja på.
"One Important later 15th Century illustated text is headed "How a man schall be armyd at his ese when he schal figthe on foote". In modern spelling it reads, in part: " he shall have no shirt upon him, but adoublet of fustian lined with satin, cut full of holes. The doublet must be strongly bound where the points are set about the great (part) of the arm, and the gussets of mail must be sewed to the doublet at the bend of the arm. The Arming points must be made of fine twine such as men used to make strings for crossbows, and... tied small and pointed as points. They must be waxed with shoe-maker's wax... he shall a pair of hose of worsted cloth, and a pair of short pads of thin blanket to put about his knees to prevent chafing...; also a pair of shoes of thick leather... fastened with small whipcord... and three cords must be fast sewed to the heel of the shoe, and fine cords in the middle of the sole...". in 1434 John Hill, armouer to Henry VI of England, mentions "hose of cord without vamps... cut the knees and lined with linen cloth on the bias"; and "shoes of red leather thin laced and fretted underneath with whipcord...".
bilden som finns till i boken så sitter brynjan som på denne mannen (dålig bild, men man ser hur brynjan sitter från bröstkorgens början till förbi armvecken) http://i131.photobucket.com/albums/p296/Forntid/armingdoublet.jpg
Mvh Anders
|
Anders.Krondahl
Medlem
Sweden
84 Posts |
|
|
Admin
Forum Admin
Sweden
1191 Posts |
Posted - 06 Jan 2009 : 13:19:49
|
Som djingis skriver heter det Fleckr eller Flekkia (eller liknande) på svenska. Det syftar på att plagget får "fläckar" av brynja, och ordet förekommer ibland i äldre källor.
/Henrik |
 |
|
|
Peter
Avancerad medlem
Sweden
378 Posts |
Posted - 07 Jan 2009 : 08:32:05
|
I Limbourgkrönikan från mitten av 1300-talet nämns brynja sydd på vadderad doublet.
|
 |
|
|
Öhrn
Avancerad medlem
Sweden
213 Posts |
Posted - 07 Jan 2009 : 08:54:35
|
quote: Originally posted by Peter
I Limbourgkrönikan från mitten av 1300-talet nämns brynja sydd på vadderad doublet.
Oh intressant. Vet något mer om detta?
Hälsar Anders
|
 |
|
|
Adam Norman
Medlem
Sweden
79 Posts |
Posted - 07 Jan 2009 : 14:31:02
|
Intressanta svar! När det gäller 1400-verkar mycket av tolkningarna komma från just den texten du tog upp, Anders. Har hittat en ganska otydlig bild från 1400-talet... De bevarade ärmarna var ju onekligen intressanta, de verkade ju ha en inbyggd sväng för armbågen. Kan bli spännande att få ihop :)
|
 |
|
|
Peter
Avancerad medlem
Sweden
378 Posts |
Posted - 08 Jan 2009 : 08:20:07
|
Fick det här från en tysk kollega: Entry from the year 1350: "[...]Die Unterwämse hatten enge Ärmel, und in dem Gelenk waren sie benäht und zusammengeheftet mit Stücken vom Panzer; das nannte man Mauseisen."
Min översättning: "Undertröjorna hade trånga ärmar, och vid lederna var de sydda och sammanfogade med bitar av pansar; det kallar man... Musjärn??"
Jag jagar honom för närvarande för att få klarhet i den exakta betydelsen. Min tyska fungerar, men jag är särskilt osäker på vad Mauseisen är. Panzer kan vara en allmän term för rustning, men det kan vara så att tyskarna vet något som jag inte vet. Jag återkommer när jag vet mer.
|
 |
|
|
Peter
Avancerad medlem
Sweden
378 Posts |
Posted - 08 Jan 2009 : 15:04:45
|
Nu har jag fått besked av en av de berörda. Han menar att han i stort sett aldrig träffat på annan betydelse än ringbrynja för ordet "Panzer" i kontinentala 1300-1400-talskällor.
|
 |
|
|
Todd
Veteran
Sweden
723 Posts |
Posted - 08 Jan 2009 : 16:17:17
|
quote: Originally posted by Adam Norman
(Detta har diskuterats lite löst tidigare, men inte i egen tråd. Mod får gärna flytta tråden om det är bättre)
Jag är på jakt efter referenser till doubleter med brynjeförstärkningar på armar/armhålor under från andra hälften av 1400-talet. Alltså doubleter som man ska bära tillsammans med annan rustning, för att täcka känsliga områden. Jag har sett nytillverkade varianter, och jag har (för länge sedan) sett målningar på män i sådana "rustningar", men dessa var mycket senare, 1500/1600 nånstans... Men jag har inte sett några bra referenser eller bevis på att det användes under rustningarna i slutet av 1400-talet. Är det någon där ute som sitter på bilder eller andra källor?
Antar att det är ngt som sånt här du söker efter. Brittisk ref. Hastings MS. [f.122b] plate "How a Man Shall be Armyd" senare delen av 1400talet.

|
 |
|
|
Adam Norman
Medlem
Sweden
79 Posts |
Posted - 08 Jan 2009 : 21:07:47
|
Todd: Jo, jag har redan sett den, fsat i sämre kvalité, men denna var ju lite tydligare. Tackar!
|
 |
|
|
Rimah Yoba
Ny medlem
Sweden
3 Posts |
Posted - 17 Apr 2009 : 15:39:23
|
Jag har sökt med ljus och lykta efter en suspensoar med brynjeförstärkning, vet inte riktigt vart jag ska vända mig för information om sådan. Men jag tyckte att det här forumet och den här tråden ger visst hopp!
Tack på förhand! /Rimah |
 |
|
|
Fecezia
Ny medlem
Sweden
7 Posts |
Posted - 17 Apr 2009 : 17:09:15
|
quote: Originally posted by Rimah Yoba
Jag har sökt med ljus och lykta efter en suspensoar med brynjeförstärkning, vet inte riktigt vart jag ska vända mig för information om sådan. Men jag tyckte att det här forumet och den här tråden ger visst hopp!
Tack på förhand! /Rimah
Då har du kommit rätt. 
Om du studerar nedanstående bild ser du att organdelen av metallkalsippen liksom är fastnajad i den omgivande metallen. Så beroende på vilken storlek du drar kan du helt enkelt välja en lämplig storlek av trädgårdspann i zink, göra en rad hål längs kanten och dra fast den i dina vanliga tygkalsonger genom att helt enkelt sy i hålen. Inte så snyggt kanske, men garanterat funktionellt.
 Läste nån annanstans att du gärna var ug i lajv, och då kanske en butt cap passar bättre. Återkommer med produktionstips. |
 |
|
| |
Topic  |
|