| Author |
Topic  |
|
Johanna Kindberg
Medlem
79 Posts |
Posted - 06 Jul 2009 : 09:21:28
|
Tänkte fråga vilka krav försäljare och besökare ställer på en bra medeltida marknad? Detta för att vi skall kunna skapa en så bra marknad som möjligt på Värnvik i framtiden.
Tacksam för kreativa, kontruktiva svar och gärna absoluta nonos
|
|
|
Frkn.Neumüller
Medlem
Sweden
39 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 02:15:41
|
som besökare: det finns två superviktiga saker. det första är att precisera perioden. är det medeltid så är det! visa att ni är seriösa istället för att bara försöka tjäna så mycket pengar som möjligt. och det andra, håll öppet under öppettiderna. det gör mig så grymt sur när jag ser knallar som börjar slita fram banankartoner och annat packmaterial en halvtimme, eller ens en kvart innan stägning. är det 10-18 som gäller så ÄR det 10-18! det ser så otroligt oseriöst ut annars.
och skippa speakerröst/programutrop i mikrofon, det är så otroligt mördande av stämning och känns bara tattigt. satsa på ett snyggt, lättbegripligt och utförligt program istället! se till att det finns stora och MÅNGA papperskorgar. som töms ofta! håller ni marknaden under varm period, se till att det finns vatten tillgängligt, väl synligt och så. plocka bort alla ARN-relaterade varor;)
hoppas att råden kommer till nytta! jag skulle kunna rambla hur länge som helst om dethär men nöjer mig såhär sålänge... mvh/Ker |
 |
|
|
Kanonkulan
Medlem
87 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 08:20:22
|
| Som försäljare/hantverkare tycker jag att det är viktigt att det finns bra med toalett- och duschmöjligheter om det är en lite längre marknad. Och finns det bajamajor, se till att tömma dem. |
 |
|
|
Olof den gladlynte
Avancerad medlem
Sweden
302 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 09:14:24
|
En sak som lätt glöms och som INTE är stämningskapande men dessvärre nödvändig: Brandskydd...brandsläckare/ brandposter, avstånd mellan marknadstånden så utryckningsfordon kommer in, mm.
Sedan någon form av gemensamt gästabud efter stängningsdags för knallar/ medverkande som t ex det som var på gnejrons vikingafestival denna sommar...bra forum för att skapa trivsel och knyta kontakter.
Ljudbilden, finns det t ex smeder som hamrar på sina städ? Finns det några musiker som förhöjer stämningen med sina toner? Bra om såväl syn,lukt som hörsel får sin stimulans.
|
 |
|
|
Lord_Nelle
Veteran
Sweden
501 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 10:38:32
|
Uppmuntra besökare att komma i dräkt. Sätt ett inträde till marknaden och låt de som har historisk dräkt komma in gratis. Det bidrar oerhört till stämningen ju fler som har dräkt.
/Anders Nilsson Instruktör Angermanna Mnhfs - HEMA och Living HEMA
I don´t get mad, I get stabby! |
 |
|
|
Johanna Kindberg
Medlem
79 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 11:51:39
|
Tack för många och bra svar!
Brukar marknadsarrangörerna ta betalt av knallarna "tull" liksom?
|
 |
|
|
Johan Käll
Senior
Sweden
1576 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 13:37:55
|
jag skulle vilja kasta fram ett troligen avikande svar.
Var inte FÖR hårda med hHK på försäljarna. Barnfamiljer och andra turister är inte intresserade eller har möjlighet att köpa korrekt reproducerade varor för 1000 kronor. De vill kunna köpa ett träsvärd för en femtilapp. Och Finns inte denna möjligthet kommer man förlora besökare. Troligen går man back då och man har ännu en helt HK marknad som inte kunde hållas mer än en gång.
En annan sak är att börja smått och hålla nere ksotnaderna. Många försöker sig på stort från början och går omkull eftersom det blev regn den helgen. En marknad tar några år att arbeta in i folks medvetande med, kanske kan man hoppas på att den är känd och tar fart tredje året skulle jag tro. Försök därför hålla nere kostnader och inte hyra in dyra grupper (som Tex AB eller Carnis eller Kompani bastard, som ligger på höga kostnader för små marknader). Att låta det växa från en liten till en större är bättre.
Fundera på hur ni ska få ekonomi i det hela. Är inträde rätt eller ska man ha det fritt och få in pengar på att man säljer mat själv till besökarna?
En sak som de hade på Seth-Ekholter markt i Tyskland var att INGEN förutom de de hyrt/bjudit in fick koma i 'medeltida' kläder. de bads helt sonika att vänligen byta kläder innan de kom tillbaka. Detta gav att de kunde garantera att all medeltid som syntes och uppvisades inne på området var representativt för sent 1300-tal. Om detta är rätt eller fel har jag inga tankar om. De hade många konakter och kunde få ihop en stor marknad ändå. I sverige blir det nog svårare... det skulle kanske bli... tre? Fyra försäljare och hantverkare (kanske några fler speciellt om man har ett bredspektrum av medeltid med 'bara' HK krav). Detta var såklart väldigt trevlgt för oss fanatiker som var på marknaden, men om det är rätt för er vet jag inte. Jag skrev det som en tanke om hur man KAN lägga upp saker.
Deltagande grupper vill såklart ha Halm att sova på(mycket mer än man tror går åt) samt vatten på ett smidigt sätt och ved.
hantering av knallarna varierar.Ibland får de komma gratis (knallarna är glada och det är större chans att de kommer på ett 'oprövat' arr), ibland tar man ut en platshyra där de betalar för att få slå upp sitt stånd. Den första modellen brukar dra till sig fler försäljare, den andra har man en garanterad inkomst.
Möjliga sätt att få in pengar är såklart, inträden, matförsäljning (inte minst kaffe och drycker) parkeringsavgifter, osv. För många avgifter gör folk sura och tar man inträde bör man ha något värt att se mer än möjligheten att göra av med mer pengar när man väl är inne.
Något som faktiskt glöms bort på nästan alla marknader är barnaktiviteter.... vi nördar ser det vi gör som vuxensaker och visar upp jättespännande återskapade bägare från övre Rhen, men barn är inte alltid så intresserade och för de vanliga Svenssona så är medeltidsmarknad nått man åker med barnen till. Små Barnaktiviteter som kanske sagoberättande, provapå aktiviteter, leta skatter, tipspromenad, dubbas till riddare.... sån där tjafs är viktiga för marknadens återbesök.
Hmm... det va lite osorterade tankar... inte om den PERFEKTA (som ju skulle vara ALLT är hk för en snäv period, deltagare som besökare) marknaden.. men lite tankar i allmänhet om saker jag reflekterat över på olika marknader och event.
Johan käll Albrechts Bössor www.albrechts.se |
 |
|
|
Mjödbjörn
Avancerad medlem
Sweden
454 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 14:29:30
|
Ta kontakt med Henrik Ljungkvist på http://www.stallarholmensvikingar.se/.(hälsa från mig ) De hade marknad förra veckan, och hade mycket av det som föreslogs ovan. Smeder, musiker på gång hela tiden. Vatten på många ställen. Baja major som tömdes och tvättades inkl två för rullstolsbundna. Gille på fredagskvällen . Blandat "riktigt" hantverk och träsvärd för barn. Vikingaklädda kom in gratis. Lekar visades upp under dagen, osv. De har vikingatid, men det är väl bara att applisera på medeltid. Lycka till att utveckla Värnvik |
 |
|
|
Halvor
Veteran
Norway
696 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 20:28:40
|
Som jeg ser det er det flere ting som er viktige:
Sørg for at alt er historisk korrekt (HK), selv om det er billig tjafs kan det være HK billig tjafs. Tresverd og treskjold kan være både billig og HK. Publikum KAN faktisk se at keltiske kraftpyramider i akryl og samuraisverd i zinklegering ikke er purjo.
Ha en formidlingsprofil med et tema som dere vil fortelle om, f.eks. slaget ved Skrukkeboda i 1312 eller kjetterprosessen mot Bengt Skrotleivsson i 1425 eller noe sånt. Fortell gjerne overraskende ting som folk ikke vet ("visste du at Skrukkeboda hadde ca. 250 innbyggere i 1310 og at innbyggerne stort sett levde av å selge kuskit?"), så føler de at det er mer profesjonelt fundert enn de tidligere nevnte kraftpyramidene.
Gjør livet så behagelig for de inviterte gruppene som mulig og gjør det lett for dem å holde seg noenlunde nyvasket. Om "Skrukkeboda Medeltidsfestival" ligger på et vakkert sted, har ordnet grei parkering for deltakere (og publikum), nok ved og vann, kaffe/bolle/saft-patruljer to ganger om dagen og kanskje en fest med god mat og en ølbillett, så vil terskelen (og kanskje også prisen) være lavere for å dra dit igjen. Husk de rengjorte bajamajaene og de trivelige dusjene. Det er hyggelig å kunne tenke tilbake på Skrukkeboda som et rent og pent sted med bra organisering.
Forsøk å ha en langsiktig plan (femårsplan?) der man løselig ser for seg hvordan Skrukkeboda Medeltidsfestival skal være om fem år (2000 flere besøkende pr. dag, 3-400 deltakere, økonomisk overskudd). Forsøk å øke litt hvert år sånn at deltakere som er med i noen år merker at arrangementet blir bedre og bedre for hvert år. Legg overskuddet tilbake i festivalen. Middelalderfestivaler er sjelden særlig lukrative for arrangørene. Søk om evt. støtte fra Kommunen eller EU-midler eller noe sånt.
Vurder å droppe den obligatoriske (og ofte veldig dyre) ridderturneringen til fordel for en drøss (billige) fotsoldater. Ofte kan et slag med f.eks. 150 fotsoldater være langt mer spennende å se på for både barn og voksne enn Ridder Gotlandsferje og Ridder Flygflotilj som folk ofte har sett før på andre markeder. No offence mot riddergrupper, men det ER vanskelig å videreutvilke turneringskonseptet fra "kålhodekapping" og balsalanser.
Rendyrk konseptet. Ikke fall for fristelsen til leie inn en haug billige polske vikinger. Husk at Slaget ved Skrukkeboda var i 1312, da polske vikinger var helt ukjent. Forsøk å bygge opp en relasjon til svenske grupper. Husk at hjemmemarkedet er viktig og at lokale grupper kan gjøre en bedre jobb med formidlingen enn de billige polakkene.
Vær ydmyk. Ta imot råd på HV-forum (det har dere klart fint, forresten) og fra andre festivaler. Samarbeid om å få oppover dyrere, proffe middelaldergrupper fra tyskland og england ("om dere blir leid inn til både Skrukkeboda Medeltidsfestival og "Levende Medeltid i Grymhult" , får vi da rabatt?") Dette er en løsning som Tønsberg, Oslo og Hamar middelalderfestivaler har landet på.
Ikke fortvil om det blir regn, småbarnsfamilier er die-hard når det gjelder vær- og føreforhold, de kan kle seg og er desperate etter å komme seg ut. Det beste været for en middelalderfestival er ikke steikende sol (alle drar på stranda) men overskyet (deltakere kler seg i vakre og HK ullklær og stranda lokker ikke).
Og ikke minst; husk at DERES middelalderfestival er BEST og at dere må kjempe for at den skal bli så bra som den kan bli.
Lykke til!
Halvor
|
Edited by - Halvor on 07 Jul 2009 20:39:32 |
 |
|
|
MatsNorlund
Medlem
Sweden
103 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 20:52:23
|
quote: Originally posted by Johan Käll
jEn sak som de hade på Seth-Ekholter markt i Tyskland var att INGEN förutom de de hyrt/bjudit in fick koma i 'medeltida' kläder. de bads helt sonika att vänligen byta kläder innan de kom tillbaka. Detta gav att de kunde garantera att all medeltid som syntes och uppvisades inne på området var representativt för sent 1300-tal. Om detta är rätt eller fel har jag inga tankar om. De hade många konakter och kunde få ihop en stor marknad ändå. I sverige blir det nog svårare... det skulle kanske bli... tre? Fyra försäljare och hantverkare (kanske några fler speciellt om man har ett bredspektrum av medeltid med 'bara' HK krav). Detta var såklart väldigt trevlgt för oss fanatiker som var på marknaden, men om det är rätt för er vet jag inte. Jag skrev det som en tanke om hur man KAN lägga upp saker.
Johan käll Albrechts Bössor www.albrechts.se
En sådan marknad skulle jag aldrig besöka. |
 |
|
|
Johan Käll
Senior
Sweden
1576 Posts |
Posted - 07 Jul 2009 : 21:09:59
|
Då var det antagligen inte en marknad som var riktad till dig som kund.
Johan käll Albrechts Bössor www.albrechts.se |
 |
|
|
Matti
Senior
Sweden
1415 Posts |
Posted - 08 Jul 2009 : 13:12:26
|
Åh... vill ha medeltidsmarknad, gärna 12-1300-tal och åka med ledungen. Jag kan hyra ut mig själv som stadvakt! :P
|
 |
|
|
Max Gullberg
Avancerad medlem
Sweden
283 Posts |
Posted - 08 Jul 2009 : 22:34:05
|
Men Johans inlägg skulle jag vilja lyfta fram ett exempel från Polen. Där är "festivalerna" uppdelade i två tydliga delar, en för mer moderna/icke tidsenliga knallare och för de med hk varor.
På så sätt får marknaden ett brett utbud på både modernt krimskrams och ögongodis för oss nördar.. Med det oväntade resultatet att man som reenactor bara hade en tre minuters promenad till mjukglass. Praktexemplet är Wolin där den moderna marknaden ligger på andra sidan floden.
|
 |
|
|
Lena
Avancerad medlem
United Kingdom
224 Posts |
Posted - 08 Jul 2009 : 22:44:57
|
Vill du ha en medeltidsmarknad för "vanligt folk" eller en som enbart riktar sig till folk i medeltidssvängen, typ de engelska TORM och ILHF (visserligen betydligt bredare ur tidsperspektiv)?
|
 |
|
|
Johanna Kindberg
Medlem
79 Posts |
Posted - 09 Jul 2009 : 11:41:06
|
Jag förstår inte vad som är skillnaden!?! Men jag är inte ute efter att kränga grejor till medeltidsnördar, som det såg ut som på de länkarna Lena hade.
Utan att få ett trevligt evenemang där man kan komplettera sin utrustning och helst uppleva känslan av att vara på en äkta medeltida marknad. En upplevelse för såväl försäljare som besökare.
Detta är något som jag tror att såväl medeltidsnördar som "vanligt folk" skulle uppskatta mest.
|
Edited by - Johanna Kindberg on 09 Jul 2009 11:42:40 |
 |
|
|
Matti
Senior
Sweden
1415 Posts |
Posted - 09 Jul 2009 : 11:57:53
|
Jag är med dig där, Johanna. Med rätt annonsering, så vanligt folk vet i förväg vad de kan förvänta sig, så tror jag att de också skulle uppskatta det! Bara för att saker är "medeltida" behöver det inte betyda att allt som säljs är dyrt! Dessutom finns det slöjdfolk som inte pysslar med medeltid men som uppskattar handslöjdat och som gärna köper exempelvis växtfärgat garn, bara för att nämna något!
Skulle kunna snacka med min fru och med min "Robygge" svärmor om vad man skulle kunna göra exempelvis för barn som är naturligt och som man på ett eller annat sätt kan knyta till medeltiden utan att det är för dyrt.
Bara det finns något för alla så tror jag att det funkar. Skulle dock behöva tid med att ta fram och producera produkter, så det kan inte bli i år.
|
 |
|
Topic  |
|